Tour de France

Tour de France

Tour de France räknas faktiskt som en av världens största idrottstävlingar, alla kategorier. De faktorer som man då väger in är de totala publiksiffrorna under tourens alla etapper och de belopp som tävlingen omsätter. Tour de France är även ganska unikt om man ser till de fysiska och mentala förmågor som krävs från toppåkarna. Det är helt enkelt fråga om en utmaning av extraordinärt slag. I den här texten ska vi titta närmre på vad det kan sägas vara som gör denna cykeltävling så speciell och varför den är så spännande att följa för åskådare, både på plats och via TV-sändningar. Som en av världens största idrottstävlingar är Tour de France även ett föremål för spel. Långt innan den första etappen har du möjlighet om du gillar betting att placera ett spel på den du tror vinner årets upplaga av Tour de France.

Tour de France avgörs efter flera lopp

Tour de France är en extrem cykeltävling

Tour de France är en etapptävling som avgörs efter 21 lopp som hålls i tät följd i juli månad. Efter den sista etappen koras en totalsegrare i vad som brukar betraktas som den mest prestigefyllda tävlingen inom hela cykelsporten. Eftersom loppet pågår under så lång tid sätts kroppens uthållighet och återhämtningsförmåga på extremt stora prov. De tävlande ingår i stall som ofta bär namn efter de företag som sponsrar stallet och stora resurser ställs till cyklisternas förfogande. Precis som under motorsporter som formel 1 kräver ett deltagande i detta loppa att material och service fungerar perfekt. Annars är det omöjligt att hävda sig i toppen.

Det går inte att köra för fullt i alla lopp, även de främsta åkarna tar det lugnt på vissa etapper för att orka mer i de skeden då tävlingen avgörs. Ofta är det de mest krävande bergsetapperna som avgör touren eftersom man kan vinna och även förlora mycket tid i branta uppförslut. Tour de France premierar därför framstående ”klättrare” alltså åkare med låg kroppsvikt som är specialister på uppförsåkning. Cykling på den här nivån är en lagsport. Det lönar sig att ligga bakom andra åkare och de cyklister som har vinstchans dras därför ofta fram av sina lagkamrater, så att de kan spara på krafterna.

Rafflande för publiken

Förutom placeringar i totalen, alltså summan av deltävlingarna, är detta en tävling som korar de bästa stallen. Då räknas flera åkares placeringar in. Flera av loppen är av så kallad spurtkaraktär som brukar vinnas av explosiva och muskulösa spurtspecialister. De mäter sina krafter i en särskild spurtpristävling och har sällan chans att placera sig högt, totalt sett. Vidare finns det en särskild ungdomstävling och en tävling för de klättrare som vi tidigare skrivit om. Att tävlingen har så många nivåer och flera olika vinnare gör den roligare att följa med i. Ett par av etapperna i Tour de France är så kallade tempolopp där cyklisterna kör med individuell start.

Tour de France är alltid en riktig folkfest och det är mycket publik som följer tävlingen längs banorna som ofta har vackra sträckningar i Alperna. På TV kan man se att publiken ibland rör sig farligt nära de tävlande och tyvärr har olyckor i form av krockar inträffat. Något som gör tävlingen spännande att följa från TV-soffan är att den ofta är öppen in i det sista. Mycket kan hända på de avslutande etapperna. Vissa hävdar att intresset svalnat lite på senare år och att det kan bero på de många dopingavstängningarna och skandaler som skakat tävlingen.

Tour de France är ett ”tour de force”

Tour de force betyder kraftprov och Tour de France är sannerligen ett sådant. Cykelsporten är extremt konditionskrävande och när det handlar om detta etapplopp som ofta avgörs under extrema stigningar utsätts de tävlande för en av de största prövningar som överhuvudtaget förekommer inom idrottsvärlden. Tour de France är därför ett legendariskt cykellopp som följs av entusiastiska åskådare, både på plats och via TV-sändningar. Det faktum att det tävlas i spurtpriser, tempolopp och en hel del annat och inte bara om vem ska bli totalsegrare, gör tävlingen extra intressant att följa. För att vinna räcker det inte med att vara enastående cyklist, man måste också vara en del av ett stall med stora resurser där åkarna kan fungera som ett lag.